Jak działa katalizator samochodowy?

  


Katalizator samochodowy jest ważną częścią układu wydechowego, która znajduje się między tłumikiem a kolektorem wydechowym. Odpowiada za oczyszczanie spalin, zmniejszając ich szkodliwość. W miarę eksploatacji staje się bezużyteczny i wymaga wymiany. 

Katalizator odpowiada za oczyszczanie spalin, zmniejszając ich szkodliwość. W miarę eksploatacji staje się bezużyteczny i wymaga wymiany.

Bez potrzeby zużytą część wysyłać na złom, można na niej nieźle zarobić używając cennik katalizatorów - AutoCatalyst Market. Za pomocą tej strony zawsze możesz sprawdzić aktualną cenę konkretnego rodzaju neutralizatora, znaleźć korzystne propozycje od kupujących w danym regionie. 

Z jakich elementów składa się katalizator?

Konstrukcja katalizatora samochodowego zawiera kilka ważnych detali. Pomiędzy nich:

1. Metalowa obudowa, w której mieści się część. Posiada odgałęzienie na wlocie i wylocie.
2. Monolityczny blok ceramiczny lub o strukturze komórkowej. Struktura komórek pozwala na wykorzystanie większej powierzchni kontaktu szkodliwych spalin z powierzchnią konwertera.
3. Warstwa katalityczna. Napylanie metali szlachetnych z grupy platynowców (platyna, pallad, rod), które pokrywają komórki. Ponieważ właśnie ten składnik neutralizuje szkodliwość spalin. W tańszych modelach samochodów do natryskiwania używa się złota, które w cenie jest znacznie niższe niż inne metale szlachetne z tej grupy.
4. Metalowy pokrowiec ochronny wykonany. Służy jako izolator ciepła, chroni część przed różnego rodzaju uszkodzeniami.
Katalizator samochodowy neutralizuje substancje toksyczne, takie jak tlenek węgla, węglowodory i tlenek azotu. Zapobiega przedostawaniu się ich do atmosfery i  płuc człowieka.

Działalność neutralizatora: w jaki sposób działa 

Po uruchomieniu silnika spaliny docierają w strukturę komórek części. Warstwa katalityczna metali szlachetnych wstępuje w reakcję ze związkami toksycznymi, powodując utlenienie składników reakcji. Węglowodory rozkładają się i stają się parą wodną. Tlenek węgla jest przekształcany w dwutlenek węgla. Tlenek azotu zamienia się w zwykły azot, który jest całkowicie nieszkodliwy. Już oczyszczone związki przedostają się do atmosfery.

Pojazdy z silnikiem Diesla specjalnie dla dodatkowego czyszczenia oprócz katalizatora wyposażone są również w filtr cząstek stałych. 

Ważne jest, aby pamiętać i wziąć to pod uwagę, że neutralizator nie  dezaktywuje toksyny od razu po uruchomieniu silnika, ale dopiero wtedy, gdy temperatura osiągnie +300 stopni. Optymalną wydajność katalizatora obserwuje się w zakresie temperatur od +400 do +800 stopni. Przy wyższym wskaźniku (od +1000 stopni) neutralizator zaczyna szybko się zużywać i staje się nie roboczy.

Alternatywą ceramicznego katalizatora,  który przy pracy na wysokich temperaturach szybciej się zużywa, występuje katalizator metaliczny. Będzie kosztować więcej cenowa, ale na pewno służyć będzie znacznie dłużej.

Producenci samochodów zalecają wymianę starej części tylko na oryginalną nową, nie ufając tanim odpowiednikom. W takim przypadku nie będzie błędów i odchyleń w pracy  węzłów samochodowych, które zostały zadeklarowane przez producenta.


Redakcja poleca

TOP 5

Waszych ulubionych kamer

Kontakt

WebCamera Media Sp. z o.o.
ul. św. Filipa 23/4
31-150 Kraków

tel. +48 12 442 01 86

webcamera@webcamera.pl

Dołącz do nas