Lot odwołany lub opóźniony? Sprawdź odszkodowanie

42
  

Sytuacja niespodziewanego odwołania lub znacznego opóźnienia lotu niemal zawsze skutkuje ogromnymi niedogodnościami u pasażerów. Często ponoszona strata nie ogranicza się tylko do zmarnowanego czasu, lecz także pociąga za sobą takie konsekwencje jak utrata pieniędzy uiszczonych np. na noc hotelową bądź konieczność poniesienia dodatkowych kosztów na alternatywny transport. Właśnie ze względu na szczególną dotkliwość tego rodzaju komplikacji w trasie unijni legislatorzy postanowili ujednolicić zasady przyznawania odszkodowań za odwołane lub opóźnione loty. Jak przedstawiają się warunki uzyskania rekompensaty? Dowiesz się z tego artykułu!


zdjęcie przesłane przez reklamodawcę

Prawo pasażerów lotniczych – przepisy unijne

Bez dwóch zdań najważniejszym aktem prawnym dotyczącym praw pasażerów jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady numer 261/2004. Dokument ten kompleksowo reguluje zarówno kwestie przyznawania odszkodowań za odwołane i opóźnione loty, a także za odmowę wstępu na pokład samolotu czy przeniesienie pasażera do innej klasy niż zostało to pierwotnie ustalone. Ponadto, w powyższym rozporządzeniu szczegółowo opisano obowiązek zapewnienia opieki pasażerom, których loty nie odbyły się w sposób prawidłowy. 

Oprócz aktów unijnych, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu kluczowe będą również przepisy polskiej ustawy – Prawo lotnicze; przede wszystkim w zakresie rygorów nakładanych na operatorów lotniczych w kwestii rozpatrywania reklamacji.

W taki sposób przedstawiają się ramy praw pasażerów. Mając tę wiedzę możemy przejść do pierwszej kluczowej kwestii – od którego przewoźnika będziemy mogli ubiegać się o odszkodowanie?

Przewoźnik wspólnotowy

Z racji, iż rozporządzenie 261/2004 jest aktem unijnym, jego moc obowiązująca jest obwarowana pewnymi ograniczeniami. Nie rozdrabiając się nad szczegółami wskazać można, iż rozporządzenie jest wiążące wobec wszystkich lotów, które wystartowały z lotniska położonego na terytorium jednego z krajów wspólnoty (nawet jeśli organizatorem lotu była linia lotnicza, która nie ma siedziby w Unii Europejskiej). Oprócz tego, związane przepisami tego aktu prawnego będą również loty, które rozpoczęły się na lotnisku państwa trzeciego, zakończyły na lotnisku unijnym i jednocześnie były operowane przez przewoźnika wspólnotowego – czyli takiego, który ma główną siedzibę wykonywania działalności położoną w jednym z krajów UE (na przykład Wizz Air, Lufthansa, Ryanair, Enter Air, PLL „LOT”). 

Znaczne opóźnienie lotu

Aby uzyskać odszkodowanie za opóźnienie lotu, w danym przypadku muszą być spełnione pewne dodatkowe warunki. Po pierwsze, niezbędnym warunkiem zakwalifikowania się do uzyskania rekompensaty jest posiadanie potwierdzonej rezerwacji na lot, który został opóźniony o minimum trzy godziny. Czas opóźnienia ustalany jest poprzez wyliczenie różnicy pomiędzy godziną faktycznego dotarcia do miejsca docelowego a godziną planowanego zakończenia lotu. 

Po drugie, istotne jest, aby pasażer stawił się na odprawę pasażerów. Odpowiednim dowodem na wykazanie tego faktu będzie karta pokładowa zawierająca niezbędne dane dotyczące lotu (numer, data, imię i nazwisko posiadacza biletu).

Dodatkowo, już w tym miejscu podkreślić należy, że przewoźnik nie będzie zobowiązany zapłacić odszkodowania, jeżeli opóźnienie było skutkiem wystąpienia tzw. „nadzwyczajnych okoliczności” – więcej na ten temat w dalszej części artykułu.

Pamiętaj – oprócz odszkodowania, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu przysługuje Ci również prawo do opieki (niezależnie od nadzwyczajnych okoliczności), obejmujące m.in. zapewnienie pasażerom przez linię lotniczą pożywienia i napojów, a także, w razie potrzeby, nocleg tymczasowy oraz transport. Więcej na ten temat dowiesz się po lekturze strony:  https://rpms.pl/odszkodowanie-za-opozniony-lub-odwolany-lot/.

Odwołanie lotu

W przypadku odwołania lotu, zasady uzyskiwania odszkodowań przedstawiają się nieco inaczej niż w przypadku podróży opóźnionych. Po pierwsze, pasażer nie ma obowiązku stawienia się na odprawę pasażerów. Ponadto, istotny jest czas, w którym pasażer dowiedział się o odwołaniu lotu. Jeżeli informacja została przekazana podróżnym na mniej niż 2 tygodnie przed planowanym startem podróży, wówczas przewoźnik zobowiązany jest do zapłaty rekompensaty – chyba że operator lotu zagwarantuje alternatywne połączenie na warunkach porównywalnych do pierwotnej podróży.

Nadzwyczajne okoliczności

Zarówno w przypadku odwołania jak i opóźnienia lotu, linia lotnicza uniknie obowiązku zapłaty, jeżeli wykaże, iż komplikacja nastąpiła bezpośrednio wskutek wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie udało się uniknąć pomimo podjęcia wszelkich dostosowanych do sytuacji środków. Są to takie sytuacje, jak zjawiska meteorologiczne (gwałtowna burza, niespodziewana śnieżyca), niepokoje społeczne (wojna, protesty) czy strajki kontrolerów ruchu lotniczego. W rzeczywistości liniom lotniczym najczęściej trudno jest dostatecznie udowodnić fakt wystąpienia takich komplikacji.

Wysokość odszkodowania

Wysokość odszkodowania jest ściśle uzależniona od dystansu lotu, którego dotknęły komplikacje. Odległość liczona jest metodą po ortodromie, czyli po najkrótszej linii prostej łączącej lotnisko wylotu i przylotu. Stawki rekompensaty prezentują się następująco:

- 250 euro – w przypadku lotów o długości 1.500 km lub krótszych,

- 400 euro – w przypadku lotów o długości od 1.501 km do 3.500 km,

- 600 euro – w przypadku lotów dłuższych niż 3.500 km.

Procedura odszkodowawcza

Postępowanie celem uzyskania odszkodowania podzielić można na dwa główne etapy: reklamację oraz postępowanie sądowe. Etap reklamacji polega na wystosowaniu do linii lotniczej pisma, w którym pasażer wskaże lot, który został objęty trudnościami, opisze dokładnie okoliczności komplikacji, załączy odpowiednie dowody oraz określi swoje roszczenie odszkodowawcze. Może ono obejmować zryczałtowane odszkodowanie w wysokości wskazanej wyżej, ale również żądanie zwrotu dodatkowych kosztów poniesionych np. na jedzenie, napoje czy tymczasowy nocleg. Przewoźnika ma termin 30 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. 

W przypadku braku odpowiedzi bądź odmowy wypłaty odszkodowania, wówczas konieczne może okazać się wstąpienie na drogę sądową. Prawidłowe sporządzenie pozwu oraz rzetelne przeprowadzenie procesu będzie jednak wymagało specjalistycznej wiedzy procesowej, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z kancelarią, której profesją jest uzyskiwanie odszkodowań za odwołane lub opóźnione loty. 

W praktyce dobre może okazać się powierzenie prawnikom sprawy odszkodowawczej już na etapie reklamacji – wówczas będziesz mieć pewność, że wszelkie formalności zostały dopięte na ostatni guzik, a Twoje szanse na uzyskanie odszkodowania będą na najwyższym poziomie.


Redakcja poleca

Kamera na Marinę w Giżycku Giżycko - widok na marinę i molo Widok na deptak w Dziwnówku Dziwnówek - widok na deptak Widok na centrum Karpacza, kawiarnie, sklepy, restauracje i deptak. Karpacz - widok na deptak  Widok live z kamery skierowanej na ul. Konstytucji 3 Maja pełniącej rolę deptaka w Karpaczu. Dużego kompleksu turystyczno-rekreacyjnego położonego w dolinie rzeki Łomnicy u stóp najwyższej góry Karkonoszy - Śnieżki (1603 m n.p.m.).Karpacz jako osada został założony przez masowo przybywających w te tereny poszukiwaczy złota już w XII wieku. Natomiast prawami miejskimi może się poszczycić dopiero od 1960 r. Współcześnie przyciąga rzesze turystów chcących wypocząć tu aktywnie przez cały rok. Latem jest to idealne miejsce do wycieczek pieszych, jak i rowerowych. Zimą to centrum narciarstwa zjazdowego i biegowego. Na samym deptaku można skorzystać z mnogiej oferty hoteli, pensjonatów, restauracji, sklepów z pamiątkami i innych atrakcji. Miasto oraz okolice są pełne muzeów a także punktów widokowych. Warto choćby zajrzeć do unikatowego na naszych ziemiach zabytku skandynawskiej architektury z XII wieku - Świątyni Wang.W rejonie centrum Karpacza w okresie zimowym działa kilka rodzinnych stoków (np. Stok Narciarski Maciuś Karpacz) ale turyści mogą liczyć także na większe ośrodki narciarskie w okolicy, takie jak: Stacja Narciarska Winterpol Karpacz Biały Jar czy Karpacz Ski Arena.Przyjeżdżając w pełne temperamentu Karkonosze, warto sprawdzić prognozę pogody oraz nasze transmisje online - sprawdź panoramiczne ujęcie miasta. Kamera Zakopane na żywo widok na deptak Krupówki Dolne - widok na deptak Widok na centrum Krynicy-Zdroju deptak, ścieżka, drzewa. Krynica-Zdrój - widok na deptak Widok z Kamery na deptak w REWALU na żywo REWAL - widok na deptak  Internetowa kamera z widokiem online na niezwykle popularny Plac Wielorybów oraz platformę widokową nad plażą w miejscowości Rewal. Po środku skweru widzimy dwie majestatyczne i nie małe rzeźby o kształtach wielorybów tworzące znak rozpoznawalny miasta. Pomysł na tak ciekawą wizytówkę tego ośrodka wakacyjnego nie wziął się jednak znikąd. Zainspirowano się tutaj między innymi miejscową legendą z XVIII wieku o wyłowieniu wieloryba z Bałtyku przez lokalnych rybaków. Nieco dalej, po lewej stronie dostrzegamy już wymieniony wcześniej punkt widokowy z zejściem na plażę. Nie jest on może tak wysoki jak ten w Trzęsaczu, lecz widok jaki oferuje jest równie nadzwyczajny. Będąc w Rewalu jest to wręcz obowiązek pojawić w tym miejscu i zerknąć na rozległe wody Morza Bałtyckiego, szczególnie o zachodzie słońca. Zerknij z nami też na plażę z wspomnianej platformy w Rewalu, Trzęsaczu czy prosto z kąpieliska w Niechorzu. Są to niepodważalnie bardzo atrakcyjne okolice do letniego wypoczynku. Przed odwiedzinami koniecznie sprawdź prognozę pogody w Rewalu. Widok na deptak w malowniczym miasteczku w Wejherowie. Wejherowo - widok na deptak Widok z Kamery na deptak w WIŚLE na żywo WISŁA - widok na deptak

TOP 5

Waszych ulubionych kamer

Zobacz również

Kamera a z niej obraz na drewniane molo w Sopocie.

SOPOT - widok z molo

WebCamera Media Sp. z o.o.
ul. św. Filipa 23/4
31-150 Kraków

tel. +48 12 442 01 86

webcamera@webcamera.pl

"WEBCAMERA.PL"
ul. Floriańska 9A
34-120 Andrychów