TOP 5
Waszych ulubionych kamer
Przed nami kolejny sezon narciarski. Jak co roku, przygotowania do kolejnego sezonu zaczynają się już w momencie zakończenia zimy. Nie inaczej było w tym roku. Największe inwestycje narciarskie na Śląsku przeprowadzono głównie w Szczyrku. To największy kompleks narciarski w Polsce, i jeden z największych w Europie. Z racji ogromu zadań, związanych z realizacją owych inwestycji, część z nich nie uda się zakończyć przed rozpoczęciem sezonu 2023/24.
Poniżej przedstawiamy projekty zrealizowane, będące w trakcie realizacji i już zaplanowane na terenie Beskidu Śląskiego.
foto: archiwum redakcji webcamera.pl/ widok na 6-osobową kolej krzesełkową w Szczyrkowski.pl
Z dniem 1 listopada spółka Tatry Mountain Resort przejęła zarządzanie Beskid Sport Arena. Oznacza to, że w tej chwili dwa szczyrkowskie ośrodki – BSA i Szczyrk Mountain Resort – mają jednego zarządcę.
Nowości, jakie czekają na gości, to 4-godzinny karnet dostępny w sprzedaży online na gopass.travel, pełna obsługa kart gopass oraz możliwość dojazdu darmowym skibusem. Dodatkowym atutem będzie fakt, że skipass na jazdę wieczorną będzie obowiązywał w obu ośrodkach. Wspólny skipass w Szczyrku obowiązywał do tej pory tylko na jazdę dzienną, a od tego sezonu goście komfortowo mogą korzystać z ośrodków Szczyrk Mountain Resort oraz Beskid Sport Arena na jednym karnecie podczas jazdy dziennej i jazdy wieczornej. Oczywiście wspólny skipass obowiązuje także na jazdę dzienną w COS Skrzyczne.
zdjęcie z kamery na dolną stację ośrodka narciarskiego Beskid Sport Arena w Szczyrku
W Skalite zostało zlokalizowane centrum przesiadkowe. Narciarze będą mogli zostawić tam samochód, a następnie skibusem pojechać do wybranego ośrodka narciarskiego. Na miejscu są toalety, poczekalnia. Składa się z parkingu na 120 miejsc dla samochodów, jest także 60 miejsc na rowery, są dwa stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych, punkty do mycia i naprawienia rowerów. Jest także budynek, w którym są szafki, gdzie turyści mogą zostawić swoje rzeczy.
Skibus będzie wozić narciarzy na trasie Solisko – Szczyrk Gondola – Beskid Sport Arena –Skalite. Kursowanie skibusa w Szczyrku będzie w całości finansowane przez ośrodek Szczyrk Mountain Resort.
Budowa centrum przesiadkowego kosztowała 4,5 mln zł. Ponad 2 mln zł gmina dostała z funduszy europejskich.
Znamy już też dokładny rozkład jazdy szczyrkowskiego darmowego skibusa. Linia kursować będzie w okresie od Świąt Bożego Narodzenia, czyli od 25.12.2023 do 17.03.2024.
Znając korki, jakie męczą Szczyrk w sezonie zimowym, skibus to doskonałe rozwiązanie. Będzie jednak zdawać egzamin jedynie, jeśli przekonają się do niego narciarze i przesiądą z samochodów do darmowego busa. Aby narciarze mieli możliwość sprawdzenia, kiedy skibus dotrze na ich przystanek, TMR oferuje darmową aplikację „Kiedy przyjedzie?”. Dzięki niej każdy będzie mógł na bieżąco kontrolować czas przyjazdu i odjazdu skibusa z określonego przystanku.
W ubiegłym sezonie została oddana do użytku zmodernizowana jedna z najpopularniejszych nartostrad w Beskidach, tzw. Ondraszek, dzięki czemu została odciążona trasa narciarska FIS.
W tym roku Szczyrkowski Centralny Ośrodek Sportu ruszył z budową kolei linowej z Dolin na Skrzyczne. Nowa kolejka będzie mogła przewieźć około 1,8 tys. osób na godzinę. W dalszych planach jest realizacja podziemnego toru na Kubalonce.
COS na Skrzycznem w Szczyrku poinformował, że inwestycje polegające na budowie kolei realizuje włoska firma Leitner, która jako jedyna stanęła do przetargu.
foto na wyciąg orczykowy na Skrzycznym
Nowa kolejka linowa ma powstać w miejscu istniejącego dwuosobowego wyciągu orczykowego kursującego z Dolin na szczyt Skrzycznego. Nowoczesna, sześcioosobowa kolej kanapowa będzie miała około 1100 m długości. Ma poruszać się z prędkością 5 metrów na sekundę, w ciągu godziny będzie mogło z niej skorzystać 1,8 tys. osób. Z górnej stacji narciarze będą mogli pojechać trasą FIS lub Ondraszekiem. Leinter, oprócz budowy kolei, ma także zdemontować zużyty technicznie stary orczyk Doliny III.
Kolej linowa ma być gotowa do użytku jeszcze tej zimy. Środki na inwestycje pochodzą z budżetu państwa. Umowa opiewa na kwotę 43,7 mln zł.
Włosi wybudują również nowy dwuosobowy wyciąg orczykowy, a obok niego letnią zjeżdżalnię grawitacyjną. Orczyk ma mieć długość około 450 m, a w ciągu godziny skorzystać z niego będzie mogło co najmniej 790 osób. Trasa zjeżdżalni liczyć będzie 600 m. Różnica wzniesień wyniesie ponad 70 m. Maksymalna prędkość dwuosobowych wagoników to 40 km na godzinę. Tor będzie można zdemontować na zimę.
Inwestycja zostanie oddana do użytku latem przyszłego roku. Również w tym przypadku, koszty inwestycji poniesie państwo. Umowa opiewa na kwotę 12 mln zł.
zdjęcie z kamery na Zbójnicką Kopę
Kolejną inwestycją jest rozbudowa ośrodka biegowo-biathlonowego na Kubalonce na pograniczy Wisły i Istebnej.
Inwestycja ta ma umożliwić trenowanie biegów narciarskich oraz biathlonu przez cały rok. Powstanie specjalny podziemny tunel z trasą o długości 1 km i 4 strzelnice biathlonowe. Wybudowany zostanie także obiekt hotelowy na 100 miejsc noclegowych, powstaną siłownie, parking podziemny na ok. 240 miejsc, pełne zaplecze treningowe i odnowy biologicznej umożliwiające organizację wydarzeń sportowych jak Puchar Świata czy Mistrzostwa Świata i Igrzysk Olimpijskich w przyszłości.
Inwestycja rozpocząć się ma już w 2024 roku, a jej zakończenie planowane jest na 2027 r. Będzie ją realizować Centralny Ośrodku Sportu – Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Szczyrku. Środki – dofinansowanie - 260 mln 890 tys. zł - pochodzić mają z publicznych funduszy.
Waszych ulubionych kamer