Pozycjonowanie organiczne na Ukrainie – podstawowe wyzwania

  

Ukraina, ze względu na dużą liczbę mieszkańców, stanowi atrakcyjny rynek zbytu dla wielu przedsiębiorstw, w tym polskich. By efektywnie na nim zaistnieć, niezbędne jest zrealizowanie działań z zakresu SEO. Chodzi w szczególności o pozycjonowanie organiczne, o którym opowiemy w niniejszym artykule.

Ukraina, ze względu na dużą liczbę mieszkańców, stanowi atrakcyjny rynek zbytu dla wielu przedsiębiorstw, w tym polskich.

źródło: pixa.bay.com

Istota pozycjonowania organicznego

Obejmuje ono optymalizację, która pozwala na uzyskanie przez witrynę wysokiej pozycji w wyszukiwarce bez konieczności korzystania z płatnych systemów, takich jak Google Ads. Nie oznacza to jednak, że pozycjonowanie organiczne jest darmowe – najlepsze efekty można uzyskać dzięki współpracy z wyspecjalizowaną agencją, taką jak iCEA.


Dzięki zrealizowaniu naturalnej optymalizacji bezpośrednio pod płatnymi wynikami wyszukiwania użytkownikom wyświetlają się te serwisy, które zostały najlepiej wypozycjonowane. Jest to istotne z tego powodu, że jak wynika ze statystyk przedstawionych przez firmę  Ignite Visibility, około 35% użytkowników wchodzi na stronę, która w przeglądarce znajduje się najwyżej. W przypadku witryny z drugiego miejsca odsetek spada do 17%, a trzeciego miejsca – 7%. Zdobycie wysokiej pozycji jest podstawowym warunkiem wzrostu popularności witryny i zwiększenia ruchu w jej ramach.

Język

Na Ukrainie mieszkańcy posługują się nie tylko językiem ukraińskim, ale również rosyjskim – około 30% społeczeństwa deklaruje, że w życiu codziennym używa tego drugiego. Jest to szczególnie widoczne we wschodnich obwodach kraju, czyli tych, które graniczą z Rosją.


Z uwagi na to, że języki ukraiński i rosyjski są podobne tylko w przypadku 62% słów, istnieją duże wyzwania, jeśli chodzi o pozycjonowanie organiczne. W zależności od targetu oraz rejonu działania, konieczne jest posłużenie się odpowiednim słownictwem, tak by przekaz skutecznie dotarł do odbiorców. Dotyczy to treści zawartych na stronie, fraz kluczowych czy znaczników meta. Ważna jest także transliteracja adresu URL, która zapewni poprawny odczyt przez robota indeksującego.

Wybór wyszukiwarki

Na Ukrainie, poza Google, używana jest rosyjska przeglądarka Yandex (udział w ruchu na poziomie około 5%). Jest tak nawet pomimo blokady nałożonej na nią w 2017 r., która była motywowana politycznie. Przeglądarka ta jest szczególnie popularna wśród rosyjskojęzycznych mieszkańców. Pozycjonowanie organiczne w jej przypadku różni się od Google, na co wpływ ma wykorzystywanie innych algorytmów.


Najważniejsze aspekty z tym związane dotyczą tego, że Yandex:

- w wynikach wyszukiwania preferuje duże, oferujące bogaty asortyment witryny internetowe – z tego względu zasadne jest intensywne promowanie strony, w tym w mediach społecznościowych, za pośrednictwem rosyjskiego odpowiednika Facebooka, czyli VK,

- wyświetla głównie strony kategorii, a nie strony główne – te pierwsze stanowią aż 80% wyników wyszukiwania,

- bazuje na podobnym do Google Analytics narzędziu, a więc AppMetrica, który posiada jednak inne funkcjonalności,

- szczególny nacisk kładzie na linkowanie zewnętrzne, w którym pod uwagę brana jest ilość odsyłaczy.

Należy pamiętać o tym, że na Ukrainie najpopularniejszymi e-sklepami jest rodzima Rozetka (udział w rynku e-commerce na poziomie 35%) oraz AliExpress (20%). Dlatego optymalizacja SEO musi na szeroką skalę bazować właśnie na nich.


Jeśli chodzi o organiczne pozycjonowanie, Ukraina daje wiele możliwości. By je zrealizować, konieczna jest jednak doskonała znajomość rynku, w tym przeglądarki Yandex. Dlatego podczas działalności na rynku ukraińskim warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej iCEA.


Redakcja poleca

TOP 5

Waszych ulubionych kamer

WebCamera Media Sp. z o.o.
ul. św. Filipa 23/4
31-150 Kraków

tel. +48 12 442 01 86

webcamera@webcamera.pl

"WEBCAMERA.PL"
ul. Floriańska 9A
34-120 Andrychów