ODSZKODOWANIE ZA ODWOŁANY LOT.

Problem opóźnionych lotów występuje bardzo często, choć powinien być to najbardziej punktualny środek transportu, ponieważ unosi się w powietrze, gdzie nie musi stać w korkach, a mimo to większość samolotów startuje z lotnika z dość dużym opóźnieniem lub jest całkowicie odwołanych. Wobec takich sytuacji, niewielu pasażerów zdaje sobie sprawę, że może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot, oczywiście niezbędne jest wówczas jednoczesne spełnienie kilku warunków. Jeżeli pasażer będzie w stanie udowodnić wszystkie aspekty, linie lotnicze zostaną zobowiązane do wypłaty stosownego odszkodowania. 

Przesłanki do uzyskania odszkodowania za odwołany lot

Odwołanie lub opóźnienie lotu może wiązać się z obowiązkiem wypłaty odszkodowania pasażerowi, który został w ten sposób pokrzywdzony. Obowiązek wypłaty odszkodowania za odwołany lot pojawia się w sytuacjach, gdy:

  1. Do pasażerów nie została wystosowana informacja o możliwości wystąpienia utrudnień z zarezerwowanym lotem. W przypadku, gdy taka wiadomość pojawiła się do 14 dni przed wylotem, linie lotnicze mogą zostać zwolnione z wypłaty rekompensaty, ale tylko pod warunkiem zorganizowania zastępczego lotu, w możliwie najbliższym terminie. Dodatkowym obowiązkiem jest to, że zastępczy lot musi rozpocząć się najpóźniej 2 godziny od zastępowanego, a różnica w czasie lądowania nie może przekroczyć 4 godzin, w stosunku do pierwotnie zarezerwowanego lotu. Jeżeli natomiast linie lotnicze poinformowały pasażera o opóźnieniu lub odwołaniu lotu w późniejszym terminie, warunki są zaostrzone, odstępstwa wynoszą w przypadku startu minimalnie 1 godzinę wcześniej, a lądowanie musi odbyć się z maksymalnym opóźnieniem w ilości 2 godzin.
  2. Linie lotnicze opóźniają lot o minimalnie 3 godziny, przy czym kluczowa jest rzeczywista godzina wylądowania samolotu w porównaniu do ujęcia tego w pierwotnych planach przewoźnika. Ważny jest fakt, że za moment lądowania uważa się otwarcie drzwi samolotu.
  3. Winny opóźnieniu lub odwołaniu lotu jest przewoźnik – nie zawsze jest to oczywiste, ponieważ czasami za utrudnienia odpowiada niewłaściwa pogoda, która stwarza realne zagrożenie dla wszystkich podróżnych. Innymi okolicznościami może być awaria techniczna, która uniemożliwia start zgodnie z założeniami. Jednak w praktyce linie lotnicze bez skrupułów zrzucają winę na wspomniane czynniki, liczą wówczas na to, że unikną konsekwencji związanych z umyślnym działaniem w postaci wypłaty należnego odszkodowania.

Drogi dochodzenia roszczeń odszkodowawczych

O zamiarze ubiegania się o odszkodowanie należy w pierwszej kolejności poinformować konkretne linie lotnicze, na stronach internetowych większości przewoźników umieszczane są formularze, które pasażer może wypełnić i przesłać do siedziby firmy. Jednak w celu uniknięcie ewentualnego rozczarowania, warto zdawać sobie sprawę, że przewoźnicy często udzielają odmownej odpowiedzi lub nie przesyłają żadnej. Alternatywą jest zgłoszenie sprawy do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale tutaj czas oczekiwania na odniesienie się do zgłoszenia jest maksymalnie wydłużony, a efektem są jedynie przeprowadzane rozmowy mające doprowadzić do podpisania ugody. Dlatego zdecydowanie zaleca się wstąpienie na drogę sądową z liniami lotniczymi, w wielu przypadkach jest to jedyne rozsądne i dobrze rokujące rozwiązanie.

Gdzie szukać pomocy w uzyskaniu odszkodowania?

Rozpoczynając walkę o odszkodowanie za odwołany lot lub jego opóźnienie warto podjąć samodzielne kroki w postaci złożenia stosownego wniosku do sądu i udowodnić winę przewoźnika. Wiele osób wygrało sprawy, jednak nie każdy ma tyle szczęścia, w przypadku gdy poszkodowanym brakuje stosownej wiedzy, czy nie potrafią oni udowodnić winy linii lotniczych, niezbędne jest skorzystanie z pomocy zewnętrznej firmy specjalizującej się w prowadzeniu takich spraw.

Wśród cenionych firm prowadzących tego rodzaju sprawy wyróżniająca się jest DelayFix.com. Wystarczy, że pasażer złoży stosowny wniosek, który następnie jest kierowany do specjalisty w zakresie prawa lotniczego. Po realnej ocenie możliwości uzyskania odszkodowania, firma DelayFix.com podejmuje się sprawy i jednocześnie przystępuje do działań mających na celu wypłatę stosownej rekompensaty. Wynagrodzeniem dla pośrednika jest prowizja, lecz rozliczenie to następuje dopiero po wygranej sprawie.

WebCamera poleca

TOP 5

Waszych ulubionych kamer

Kontakt

WebCamera Media Sp. z o.o.
ul. św. Filipa 23/4
31-150 Kraków

tel. +48 12 442 01 86

webcamera@webcamera.pl

Dołącz do nas